Er is meer vraag naar kinderopvang dan er aanbod is. Heb je kinderopvang nodig, schrijf je dan wel bij ons in. We plaatsen jou en jouw kind op de wachtlijst. Als er een gastouder beschikbaar is, ontvang je van ons de bemiddelingsovereenkomst en kan je met haar gaan kennismaken.
Deze kosten brengen wij in rekening om ons dienstverleningspakket aan jou en aan de gastouder te kunnen aanbieden. Deze bureaukosten maken overigens onderdeel uit van de uurprijs van de gastouderopvang en je krijgt hierover kinderopvangtoeslag.
Het tarief is opgebouwd uit gastoudervergoeding per uur en bureaukosten. Het adviestarief is € 8,34 per uur per kind, maar kan lager of hoger zo'n omdat niet iedere gastouder ons adviestarief gastoudervergoeding hanteert.
Ben je werkzaam als leerkracht in het onderwijs of ben je sowieso de schoolvakanties vrij, dan gaan wij op zoek naar een gastouder die bereid is om jouw kind alleen tijdens de schoolweken op te vangen. Jouw kind gaat in de schoolvakanties niet naar de gastouder en je hoeft dit dan ook niet te betalen.
Zijn er andere perioden waarin jij geen opvang nodig hebt? Bespreek dit tijdens het intake gesprek met de gastouderbegeleider en wij houden er in onze zoektocht naar een gastouder voor jou rekening mee.
Wanneer een gastouder geen opvang kan bieden, met andere woorden: wanneer de kinderopvang gesloten is, hoeft er niet betaald te worden. De wetgever heeft een uitzondering gemaakt voor de nationale feestdagen.
Nationale feestdagen worden dus wel doorbetaald aan de gastouder. Als feestdagen gelden: Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, Bevrijdingsdag (eens in de 5 jaar, volgende 2020), 1e en 2e Kerstdag.
Indien feestdagen vallen in een periode die in de overeenkomst van opdracht aangemerkt wordt als periode waarin in principe geen opvang wordt geboden, dan worden deze feestdagen niet doorbetaald aan de gastouder. Twee opmerkingen hierbij:
1. Valt een feestdag in de vakantie van de gastouder, dan wordt deze wél doorbetaald;
2. Pasen en Pinksteren worden in principe niet gerekend tot de schoolvakanties. Deze feestdagen worden wel doorbetaald als contractueel is afgesproken dat tijdens schoolvakanties geen opvang plaatsvindt.
Er is recht op kinderopvangtoeslag voor de kinderopvanguren op een Nationale Feestdag. Indien gekozen zou worden voor het niet doorbetalen van de Nationale Feestdagen dan wordt het uurtarief van de gastouder verhoogd. Dit betekent dat er minder toeslaguren zijn en een hoger gastoudertarief waardoor op jaarbasis de eigen bijdrage van ouders hoger is.
Er zijn nauwelijks gastouders die buitenschoolse opvang bieden. Ben je op zoek naar buitenschoolse opvang, stuur ons een mail en wij laten je weten of er een gastouder is die deze opvang biedt. Je kunt mailen naar info@kroostopvang.nl
Ja, het is een voorwaarde van onze bemiddelingsovereenkomst die wij met jou afsluiten. In het verleden hadden wij deze voorwaarde niet, de ervaring was toen dat ouders net te laat betaalden. De kassiersfunctie werd voor Kroostopvang op die manier erg arbeidsintensief en dus erg kostbaar. Ook konden wij de gastouder dan niet of niet op tijd uitbetalen, waardoor soms de opvang gestopt moest worden. Het is jammer als de opvang van jouw kind naar tevredenheid van jou, jouw kind en jouw gastouder verloopt, maar gestopt moet worden vanwege betalingsproblemen. Indien je niet voor automatisch incasso kiest, betaal je € 5,00 per maand extra.
Mislukt een incasso dan vragen wij ook € 7,50 voor de door extra bankkosten en onze administratiekosten.
De kinderopvangtoeslag, die je ontvangt, is voor de komende maand. Stel je ontvangt 20 juli kinderopvangtoeslag, dan is deze toeslag voor de maand augustus. Tussen 23 en 26 augustus incasseren wij de kinderopvangkosten over de maand augustus. De kinderopvangtoeslag voor de maand augustus heb jij al op 20 juli gekregen.
Wij incasseren tussen de 23e en 26e van de kalendermaand, zodat wij er zeker van zijn dat wij aan het einde van de maand jouw gastouder uit kunnen betalen. Helaas komt het soms voor dat een incasso niet lukt. Wij verzoeken je in dit geval zelf voor een spoedige betaling zorg te dragen. Er zal geen 2e incassopoging plaatsvinden.
Als de factuur niet voor de 10e van de maand aangemaakt is, maar later, dan kan het zijn dat deze factuur niet meegenomen wordt in de incassoronde. Dan wordt deze een maand later geïncasseerd. Een factuur kan later aangemaakt worden bij opvang, die snel door ons geregeld is en waarbij de 10e van de maand nog niet bij ons bekend was wanneer de opvang zou starten en op welke dagen en/of tijden. Ook worden later correctiefacturen aangemaakt naar aanleiding van urenstaten (meer of minderuren). Het kan zijn dat de urenstaat waarop de factuur betrekking heeft niet tijdig is ontvangen (de 1e helft van de kalendermaand), de facturatie schuift in dit geval door naar de volgende kalendermaand. In overige gevallen verzoeken wij je contact op te nemen met onze medewerkers op het servicekantoor.
Wil je jouw kind(eren) op andere dagen en/of tijden laten opvangen door jouw gastouder dan eerder afgesproken, overleg dit dan eerst met de gastouder. Zij is degene die bepaalt of dat mogelijk is. Als jouw gastouder akkoord gaat met een wijziging, geef de wijziging dan bijtijds, minstens een maand van te voren, door aan je gastouderbegeleider of jouw servicemedewerker op ons servicekantoor. Op deze manier kunnen wij zorgen voor een correcte administratieve afhandeling wat betreft de facturering en voorkomt dit correcties achteraf.
Wil je minder opvang nemen dan is dit een gedeeltelijke opzegging van de overeenkomst, waarbij een maand opzegtermijn in acht genomen moet worden.
Je kunt een deel van de dagen/opvanguren opzeggen. Voor (gedeeltelijke) opzeggingen geldt dat dit kan met inachtneming van 1 maand opzegtermijn.
Of je blijft jouw kind(eren) brengen op de afgesproken dagen, maar als het voor jou noodzakelijk is dat je opvang hebt op andere dagen, dan betekent dit dat de opvang bij je huidige gastouder opgezegd moet worden. Neem zo snel mogelijk contact op met je gastouderbegeleider. In overleg met jou gaat zij op zoek naar een andere oplossing, dit kan betekenen dat jouw kinderen opgevangen gaan worden door een andere gastouder. Hou dan wel rekening met een opzegtermijn van 1 maand bij jouw huidige gastouder.
Na 9 uur 's morgens kan je direct bellen met de gastouderbegeleider of naar kantoor.
Bel dit nummer alleen als je tussen 7 en 9 uur acuut opvang nodig hebt, niet voor vragen van algemene aard of om te melden dat je gastouder ziek is en je géén vervanging nodig hebt. Heb je reeds eerder gebruik gemaakt van vervangende opvang, dan mag je ook direct contact opnemen met die gastouder.
Ja, net zoals jij de opvang kunt opzeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn, kan de gastouder ook opzeggen. Voor haar gelden dezelfde regels, opzeggen kan per elke dag van de maand met een opzegtermijn van 1 maand.
Wij kunnen nooit vervanging garanderen want wij zijn hiervoor afhankelijk van de beschikbaarheid en de bereidheid van onze gastouders. Wat wij wel hebben is een inspanningsverplichting en we doen onze best om een vervangende gastouder voor jou te vinden.
Onze gastouderbegeleiders werken vanuit hun eigen woning op onregelmatige tijden en werken geregeld buiten de deur. Hierbij kan je denken aan intakegesprekken bij ouders en gastouders thuis en aan het afleggen van de huisbezoeken. Spreek dus altijd de voicemail in, zij belt je terug, of dezelfde dag nog of de volgende werkdag. Je kunt haar ook altijd mailen. Daarnaast kan je dagelijks tussen 9-17 uur met algemene vragen of opmerkingen over betaling en facturen bellen naar 06 45834866.
Als iets met de opvang zelf niet naar wens gaat, bespreek dit dan altijd eerst met de gastouder. Komen jullie er samen niet uit, neem dan contact op met de gastouderbegeleider. Zij gaat samen met jullie werken aan een oplossing.
Ben je niet tevreden over jouw gastouderbegeleider, ook hier geldt, leg dit eerst voor aan jouw gastouderbegeleider. Kom je er samen met haar niet uit, dan kan je je klacht schriftelijk bij ons uiten. Je kunt dit doen door een brief te schrijven of door ons te mailen: carlien@kroostopvang.nl Conform ons klachtenreglement wordt jouw klacht behandeld. Je kunt het klachtenreglement inzien in jouw eigen 'Mijn Kroostopvang'.
Wij wijzen je ook op jouw recht je klacht bij de Geschillencommissie in te dienen.
Wij facturen in de eerste helft van de maand de kinderopvangkosten van die maand. Deze kosten zijn gebaseerd op de opvang zoals afgesproken in het contract met de gastouder. Als de gastouder ziek geweest is of extra uren heeft opgevangen dan kan het zijn dat wij dit pas na het aanmaken van de facturen weten, een correctie volgt dan in de volgende maand.
Wij streven er naar correcties, extra en minder uren zo spoedig mogelijk te verwerken.
Meld al je opmerkingen en vragen over de factuur naar info@kroostopvang.nl
De facturen worden in de eerste helft van de kalendermaand gemaakt, in de week die daarop volgt ontvangen wij veel vragen over de facturen. Het is voor ons het prettigst om jouw vragen en opmerkingen via de mail te ontvangen. Wij streven er naar om fouten op een factuur binnen een week te corrigeren.
De belastingdienst heeft hiervoor een aparte website http://www.toeslagen.nl/. Hier staat uitgelegd hoe je je toeslag kunt aanvragen. Wil je meer informatie over het aanvragen van kinderopvangtoeslag, klik hier.
Heb je hulp nodig bij het invullen van het kinderopvangtoeslagformulier dan kan je altijd een beroep op ons doen. Kroostopvang is intermediair toeslagen en heeft hierdoor een rechtstreeks contact met de afdeling toeslagen van de belastingdienst. Neem hiervoor contact met ons op.
Helaas is dit vanaf 1 januari 2014 niet meer mogelijk. De belastingdienst heeft de voorwaarden waaraan een kinderopvanginstelling moet voldoen om direct kinderopvangtoeslag op haar rekening te mogen ontvangen aangescherpt. Dit brengt voor ons zodanig hoge kosten mee dat wij van deze optie afgezien hebben.
Gaat uw 4-jarige naar de bso? Zodra jouw kind naar de basisschool gaat, krijg je een nieuw opvangcontract. Jouw kind kan dan alleen nog buitenschoolse opvang krijgen. En geen dagopvang meer. Geef de gegevens uit het nieuwe contract van het kindercentrum of gastouderbureau door aan de belastingdienst.
Je hebt ook voor 4- jarigen recht op maximaal 230 uur kinderopvangtoeslag per maand.