De betaling aan jou wordt bij ons de laatste werkdag van de maand van onze bankrekening afgeschreven. Afhankelijk van jouw bank kan het een paar dagen duren voor het bij je bijgeschreven is. Onze bank is de ING, als je ook de ING hebt dan kan het dezelfde dag bijgeschreven zijn.
Wij incasseren de kinderopvangkosten tussen de 23e en 26e bij de ouders en betalen de geïncasseerde vergoeding vervolgens binnen 5 kalenderdagen naar de gastouder door. Het gebeurt regelmatig dat een incasso niet lukt en wij in contact moeten treden met de vraagouder om de betaling alsnog te kunnen ontvangen. Hier kunnen enkele werkdagen overheen gaan. Zodra wij de betaling van de vraagouder hebben ontvangen storten wij deze door naar de gastouder.
Ouders moeten de tijd krijgen om vervangende opvang te regelen. Soms kunnen zij zelf de opvang regelen tijdens jouw vakantie, hetzij door zelf vakantie op te nemen of door de kinderen onder te brengen bij vrienden of familie. Maar vaak vragen zij ons om vervangende opvang. Wij hebben de tijd nodig om voor jouw gastkinderen een goede vervangende gastouder te vinden.
Licht jouw vraagouder zo snel mogelijk in dat je ziek bent en niet kunt opvangen. Je hoeft niet direct Kroostopvang te bellen. Je kunt ons van jouw ziekte op de hoogte stellen of dezelfde dag tijdens kantooruren, of een dag later. Wij willen dit graag weten in verband met de facturering.
De ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het vragen van vervangende opvang, daar hoef jij niet voor te zorgen. Ouders beschikken over een telefoonnummer dat zij tussen 7 en 9 uur 's morgens kunnen bellen om vervangende opvang te vragen.
Dus bel niet 's morgens om 7.00 naar kantoor om je ziek te melden. Om 7 uur is er namelijk niemand aanwezig op kantoor en er gebeurt dan niets met jouw ziekmelding.
Wij betalen de gastoudervergoeding uit als de ouders de factuur betaald hebben. Kroostopvang verricht uitsluitend een kassiersfunctie. Wel sturen wij de ouders direct een herinnering om te betalen. Mocht dit te lang duren, dan overleggen wij met jou en de ouders of de opvang eventueel stopgezet moet worden.
Zodra de vergoeding binnen is, maken wij het geld direct over aan de gastouder. Heel soms komt het voor dat de opvang gestopt is omdat ouders niet betalen en daarna worden de rekeningen nog niet betaald. Dan dragen wij de vordering over aan DAS incasso. DAS incasso maant de ouders tot betalen. Soms wordt dan een betalingsregeling met de ouders afgesproken en het komt helaas ook voor dat er een rechterlijke uitspraak moet komen. Pas als DAS de gehele vordering via een deurwaarder ontvangen heeft, krijgen wij uitbetaald en word jij betaald.
Meld al jouw opmerkingen en vragen over jouw vergoedingenoverzicht aan ons. Het liefst via de mail: info@kroostopvang.nl
In de eerste helft van de maand worden de facturen en vergoedingenoverzichten gemaakt en in de week die daarop volgt, ontvangen wij veel vragen hierover. Het is voor ons het prettigst om jouw vragen en opmerkingen via de mail te ontvangen. Wij streven er naar om fouten op jouw vergoedingenoverzicht binnen twee weken te corrigeren.
Het kan zijn dat de meeruren bij ons zijn ontvangen na het aanmaken van de incassorun voor de vraagouder. De afrekening van de meer- of minderuren verschuift in dat geval naar de volgende maand.
Als een vergoedingenoverzicht halverwege de maand aangemaakt wordt, dan is de factuur ook pas halverwege de maand aangemaakt en hebben wij dit bedrag nog niet kunnen incasseren bij de ouders. De incasso gebeurt rondom de 24e van de volgende maand waardoor jij ook pas aan het einde van de volgende maand de meeruren uitbetaald krijgt.
In principe is er bij de gastouder voldoende materiaal (te denken valt aan (camping-) bedje, kinderstoel, speelgoed etc.) in huis aanwezig om gastkinderen op te vangen. Tijdens een kennismakingsgesprek wordt geïnventariseerd of al het benodigde aanwezig is, wat eventueel nog nodig is en wie daar voor zorgt.
Een overzicht van de diploma’s die kwalificeren voor gastouder vind je hier: https://duo.nl/particulier/werken-als-gastouder.jsp. Indien je niet beschikt over een diploma dat kwalificeert voor het gastouderschap, dan kan je als aankomend gastouder het MBO Helpende Zorg en Welzijn (HZW) diploma halen, vraag hoe je dat kan doen aan jouw gastouderbegeleider.
Onze gastouderbegeleiders zijn niet altijd bereikbaar. Op de dagen dat zij vrij zijn, of als zij onderweg zijn naar een afspraak of een afspraak hebben met bijvoorbeeld een ouder of gastouder, schakelen zij hun telefoon door naar het kantoornummer. Dit nummer wordt in principe beantwoord, maar krijg je de voicemail, spreek dan in, of beter: stuur een mail naar info@kroostopvang.nl. Deze mailbox wordt dagelijks, ook in het weekend, een aantal malen per dag gelezen.